جاذبه های گردشگری ایرانمجله

غار اشکفت سلمان ایذه

خوزستان از استان های جنوبی ایران که دارای قدمت و تمدن چند هزار ساله می باشد. خوزستان از مقاصد گردشگری در ایران جاذبه های تاریخی جاذبه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی ایذه یکی از شهرستان استان خوزستان بپردازیم با ما همراه باشید.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

معرفی غار اشکفت سلمان ایذه

از مشهورترین آثار باستانی و تاریخی در شهرستان ایذه که با آن در این مقاله آشنا خواهید شد، غار اشکفت سلمان ایذه می باشد، غار اشکفت سلمان ایذه که به نیایشگاه تاریشا معروف است در درون دره ای در جنوب ایذه قرار دارد، غار اشکفت سلمان ایذه از منحصر به فرد ترین بناهای تاریخی ایران که حدود 2700 سال قدمت دارد، غار اشکفت سلمان ایذه در داخل صخره‌ ی طیبعی کوه قرار دارد، غار اشکفت سلمان ایذه محوطه ‌ای بسیار بزرگی که در گذشته شکل یک سرپناه بوده و غار یکی از مهم ‌ترین نیایشگاه‌های ایران باستان در زمان عیلامی ها و هخامنشیان بشمار می رفته که در زمان عیلامیان و هخامنشیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده، جالب است بدانید غار اشکف محل نیایش سلمان فارسی قبل از مسلمان شدنش بوده،

دیدنی های ایذه,جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه

آثار موجود در غار اشکفت سلمان ایذه

از ارزشمند ترین آثار موجود در غار اشکفت سلمان بزرگترین خط ‌نوشته جالبی میخی وجود دارد که مربوط به دوره عیلامیان در زمان حکومت شاهک عیلامی شاه بومی آیاپیر می باشد، همچنین سنگ ‌نگاره‌های از عصر ایران باستان و چهار نقش‌ برجسته‌ تاریخی نیز دز این غار وجود دارد که مربوط به 2700 سال پیش می باشد، دوتای از این نقش برجسته ها یا کتیبه ها در داخل غار و مابقی آن در بیرون غار قرار دارد، نقش های رو این کتیبه ها ن‍ی‍‍ای‍ش‌ ه‍‍ان‍‍ی پ‍‍ادش‍‍اه‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌‌ آی‍‍اپ‍ی‍ر ب‍ه ‌‌ه‍م‍ر‌اه‌ وزی‍ر و خ‍‍ان‍و‌اده ‌‌اش می باشد. در ادامه توضیحات کامل تری درباره ی این کتیبه ها و نقش برجسته ها در اختیار شما قرار می دهیم.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

اولین نقش برجسته موجود در غار اشکفت سلمان در ارتفاع 3 متری قرار دارد و بر روی آن نقشی از نیایش هانی، پادشاه محلی آیاپیر در کنار خانواده و وزیرش طراحی شده است، در این تصویر هانی در جلو قرار دارد و همسرش آماتنا و وزیر وی در پشت سر او ایستاده اند، در کنار تصویر نیز نیایش هانی را حکاکی کرده اند که به این مضمون می باشد. (آشنا به خطی که در نیایش نگاره مرا بخواند و ساخته مرا بستاید، خواسته اش برآورده شود. اما کسی که به نگاره اهانت کند باشد که دبوس مجازات ایزد هومبان، ایزدبانو کیریشه و ایزد تیروتیر که آب و خام را آفریده است، تا دوردست ها بر او فرود آید. رحمت پارتی از او دریغ داشته شود. در زیر ماه و خورشید ابتر شود و نسلی از او به جای نماند.)

کتیبه ی دیگر در غار اشکف تصویر هانی به همراه همسر و پسرش حکاکی شده که زن پادشاه به گونه ای با وقار ایستاده و هانی و فرزندانش در حالت احترام گذاشتن در مقابل زن پادشاه ایستادن که این کتیبه نشانگر اهمیت زن در دوران عیلامی ها می باشد.

در کتیبه سوم پادشاه درمحلی به تنهایی در حال نیایش می باشد، همچنین در کتیبه های دیگر 26 سطر به خط میخی حکاکی شده که درباره ی خود هانی و کارهایی که در این منطقه و سرزمین آیاپیر انجام داده حکاکی شده است.

در کتیبه ای نیز تصویری یکی از مهمترین شخصیت های عیلامی حک شده که این شخص هویت مشخصی ندارد.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

جاذبه های دیدنی در اطراف غار اشکف سلمان ایذه

غار اشکفت سلمان از جاذبه های باستانی خوزستان که دارای قدمت تاریخی زیادی و همچنین طبیعتی بی نظیر می باشد، از دیگر جاذبه های دیدنی در اطراف غار اشکفت سلمان می توان به غار و چشمه های معدنی، سیاه ‌چادرهای عشایر بختیاری، بام ایذه و پارک تفریحی و … که در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

تالاب میانگران ایذه

تالاب میانگران ایذه از دیگر جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان که در فاصله 15 کیلومتری غار اشکفت قرار دارد، تالاب میانگران از بزرگ ‌ترین تالاب‌های کشور که حدود۲۴۰۰ هکتار مساحت دارد. تالاب میانگران دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهانی مانند: خارشتر، یونجه، شنبلیله، شتی، پاوکده و گیاهان مرتعی می باشد، همچنین تالاب میانگران دارای اکوسیستمی غنی از جانورانی همچون: تنجه، آنقوت، اردک نوک‌ پهن، سرسبز، خوتکا، اردک مرمری، اردک سرسفید، غاز پیشانی سفید کوچک، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری می باشد.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

منطقه باجول ایذه

یکی از جاذبه های تاریخی ایذه خوش آب‌ و هوا که در جنوب شهر ایذه قرار دارد منطقه باجول می باشد، منطقه باجول از بزرگترین و بکر ترین جاذبه های دیدنی در نزدیکی غار اشکفت می باشد، منطقه باجول منطقه ای سرسبز  و از زیباترین جاذبه های گردشگری می باشد که می توان به جاذبه هایی مانند سد کارون و دریاچه سد و کوه منگشت اشاره کرد.

بهترین زمان برای بازدید از غار اشکفت سلمان ایذه

برای بازدید از غار اشکفت ایذه به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید، همانطور که می دانید خوزستان دارای آب و هوای بسیار گرمی می باشد و تابستان های بسیار گرمی را دارد، بنابراین برای بازدید از جاذبه های طبیعی خوزستان و غار اشکفت بهترین فصل، فصل بهار می باشد، در این فصل از زیباترین جاذبه های طبیعی و مناظر فوق العاده منحصربفردی را خواهید دید.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

امکانات موجود در غار اشکفت سلمان ایذه

غار اشکفت سلمان ایذه از جذاب ترین دیدنی های ایذه که بخاطر داشتن گردشگر بسیار زیاد از امکاناتی رفاهی بی نظیری همچون: پارکینگ، سرویس های بهداشتی، غرفه و فروشگاه برخوردار است، سیاه‌ چادرهای عشایر بختیاری از جذاب ترین دیدنی ها در نزدیکی غار قرار دارد که شما می توانید از آنها بازدید نمایید و با آداب و رسوم و سبک زندگی آنها آشنا شوید، شما می توانید از این سیاه چادرها سوغاتی‌ ها، غذاهای محلی و صنایع دستی تهیه نمایید.

جاذبه های تاریخی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه,جاذبه های دیدنی ایذه خوزستان

آدرس غار اشکفت سلیمان

غار اشکفت سليمان در استان خوزستان و فاصله 3 کيلومتری جنوب غربی شهر ايذه کنونی، در انتهای دره ‌ای قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا